باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

جلوه ای از اقتصاد دولتی و نفتی ایران با زبان عدد و رقم

باران اندیشه ها | سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۴۹ ب.ظ | ۱ نظر

حسین سرآبادانی

باسمه تعالی

برای نشان دادن ساختار دولتی و البته نفتی اقتصاد ایران، می توان از سنجه ها و شاخص های گوناگونی بهره برد. مثلا نسبت درآمدهای نفتی به بودجه عمومی دولت یا شاخص وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت. مع الوصف در اواخر بهمن ماه گزارشی منتشر شد که بار دیگر می تواند پرده از ساختار معیوب و شاید دولتی-نفتی اقتصاد ایران بر دارد....

روزهای آخر بهمن ماه، به همت سازمان مدیریت صنعتی ایران رتبه بندی 500 شرکت بزرگ فعال اقتصاد ایران بر مبنای حجم فروش و گردش مالی شرکت ها در دوره مالی سال 1392 اعلام شد؛ ایده ای که برگرفته از فهرست معروف رتبه‌بندی Fortune 500  یا500 شرکت برتر دنیا است!

نکات جالبی در مورد رتبه بندی منتشر شده وجود دارد. شاید اولین نکته جالب شناختن ده شرکت بزرگ اقتصاد ایران از نظر حجم فروش باشد. (به غیر از حجم فروش در این گزارش، شرکت ها حسب خلق ارزش افزوده، دارایی­ها، اشتغال­زایی، میزان سودآوری، میزان صادرات نیز رتبه بندی شده اند که هرکدام به نوبه خود حاوی نکات جالبی است)

رتبه

نام شرکت

میزان فروش 1392

(میلیارد تومان)

1

شرکت پالایش نفت بندرعباس

40078

2

شرکت پالایش نفت اصفهان

36720

3

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

25495

4

شرکت سرمایه گذاری غدیر

23740

5

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

20905

6

بانک ملت(هولدینگ)

15820

7

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هولدینگ)

12920

8

بانک تجارت(هولدینگ)

12415

9

بانک پارسیان (هولدینگ)

11670

10

شرکت ایران خودرو (هولدینگ)

11210

 

مروری بر ده شرکت برتر نماینده ای خوب از ادامه این لیست 500 تایی است! ده شرکت بزرگ فعال در اقتصاد ایران از شرکت های فعال نفتی یا بانک های شبه دولتی و در نهایت شرکت انحصاری ایران خودرو است که به نوعی نمایانگر ساختار اقتصادی ایران است. اگر این لیست را تا 100 شرکت بزرگ نیز ادامه دهید باز با همین شرایط روبرو هستید و عمده آنها، شرکت های وابسته به صنایع نفتی و پتروشیمی کشور است که حکایت از تأثیرگذاری زیاد این بخش بر اقتصاد ایران دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ) با خلق حدود 6900 میلیارد تومانی بالاترین ارزش افروده و 6300 میلیارد تومان بالاترین سودآوری، هولدینگ بانک ملت با 139 هزار میلیارد تومان دارای بالاترین دارایی ثبت شده(ده شرکت برزگ در این زمینه همگی از بانک های خصوصی و دولتی کشور است) وشرکت ایران خودرو با 50192 نفر دارای بیشترین کارمند بوده­ اند.

صد شرکت بزرگ اقتصاد ایران، 85درصد فروش پانصد شرکت بزرگرا دارا هستند. صد شرکت بزرگ اقتصاد ایران در مجموع حدود 528 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند که در آن رتبه اول دارای حدود 40 هزار میلیارد تومان فروش و شرکت صدم دارای حدود هزار میلیارد تومان فروش بوده است. فروش شرکت اول 38 برابر شرکت صدم است. آن چیزی که بیش از پیش می تواند شدت درجه تمرکز را در شرکت های فعال اقتصادی ایران نشان دهد آن است که جمع فروش 15 شرکت اول، 51 درصد فروش کل صد شرکت اول است و جمع فروش ده شرکت اول، 19 برابر فروش شرکت های 90 تا 100 است و فروش اولین شرکت 802 برابر فروش پانصدمین شرکت است که همه و همه حکایت از درجه تمرکز قدرت در غول های بزرگ اقتصادی کشور را می دهد که در عین اینکه یک فرصت است؛ یک تهدید برای اقتصاد ایران نیز محسوب می­شود که باید در مورد آن تأمل کرد.

یکی دیگر از جلوه های ساختاری اقتصاد ایران، ارائه حجم فروش و گردش مالی به تفکیک گروه های مختلف صنعتی است. در این برآورد ساده، مشخص می شود 52 درصد حجم فروش و درآمد در میان شرکت های فعال در حوزه فرآورده های نفتی و بانک ها و موسسات اعتباری و شرکت های تابعه آن ها است. نکته جالب تر آنکه در این محاسبه گروه پتروشیمی ها در ردیف جداگانه از فرآوردهای نفتی قرار گرفته و وارد کردن آن به عنوان یک بخش شبه نفتی به گروه فرآوردهای نفتی این عدد را بیش از پیش بزرگ می کند.

شاید این عدد و رقم ها بتواند کمی بیشتر ما را در تأمل در مورد ساختار اقتصادی کشور به تأمل وادار کند البته شاید!

  • باران اندیشه ها

نظرات  (۱)

ممنون حسین آقا
با چند نکته خواستم نوشته تان را تکمیل کنم: 

سیطره شوم شرکتهای خودرویی و صنعت خودرو بر اقتصاد ایران انکارناپذیر است. متاسفانه کم بازده و پرمصرف. خیلی زودتر از سیکل حیات خودش به چنین مرحله ای رسیدند. شما حتی کتاب "راه سایپا" که به نوعی تاریخ شفاهی صنعت خودرو ایران هست را می خوانید ردپای چنین وضعیتی را در همان سالهای اولیه می توانید پیدا کنید. اما اینکه چرا به اینجا رسیدیم و چه شد که این شد بد نیست به مقاله اقتصاد سیاسی صنعت خودرو اقای بایزید مردوخی هم مراجعه کنید.

در متن تان هم به صنعت بانکداری اشاره کردید. درسته. تورم بانکی در کشور نشان دهنده اقتصاد مریض است. کسی هم در ان تردیدی ندارد. به تعبیری تمایل به واسطه گری اقتصادی با کمترین ارزش آفرینی.

اما
اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی را طبیعتا باید از هم منفک دانست و با یک چوب نراند. در این باب بحث و تئوری و مطلب کم نیست. اینکه کجا خوب است دولت وارد شود و کجا وارد نشود، مطلب جدیدی نیست. اما نقطه توجه من بحثی به نام  Public Procurement یا همان تامین عمومی است که حساسیت فوق العاده زیادی در تحلیل های اقتصاد دولتی دارد. به زعم من هر تحلیل اقتصادی در سطح دولت بدون درنظر گرفتن این مفهوم ناکامل است. چه اینکه بعضی شرکتهایی که در ادامه ان لیست امده از این نوع اند و نه باید با گونه خودرویی یا بانکی اشتباه شوند.
چین و امریکا در حوزه Public Procurement پیشتاز بوده اند. 

اگر بخواهم خیلی خیلی مختصر این بحث را عرض کنم این هست که دولت سفارش دهنده بعضی صنایع و تا مدتی تنها مشتری انها خواهد بود، چرا که اساسا فهم عمومی و ما به ازای ارزشی برای تولیدات ان صنعت در جامعه حاصل نشده است. چه برسد به اینکه عرضه و تقاضایی برای ان وجود داشته باشد. چنین صنایعی در اینده کشورها جایگاه ویژه ای خواهند داشت. صنعتی که فقط و فقط چندنفر متخصص با محصولات و فرایند ان اشنا هستند. مانند صنعت virtual water. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی