باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

وحید خاشعی

باسمه تعالی

(نوشته ای به بهانه همایش سه قوه کشور در موضوع فساد)

  1. فساد در نظام اداری و حکومت داری ناشی از نبود سازوکارهای صحیح کنترلی و نظارتی است. اصل وجود نیروها و اقدامات اشتباه، مخرب و یا غیرهمسو در هر سیستمی بویژه در یک کشور طبیعی است. اما آنچه مهم و ضروری است و فقدانش محسوس، عبارت است از وجود مجموعه اقداماتی که این نیروهای منفی را در کشور مدیریت کرده، و از اثرگذاری و تبعات منفی آنها بکاهند. باید سعی کرد تا مقدمات لازم برای بروز یک مشکل و بیماری اجتماعی و اقتصادی فراهم نشود و ضمن توجه به اصول و قواعد آرمانی و ارزشی، نتایج و تبعات اقدامات نیز پیشاپیش مورد توجه باشد.
  2. سه نوع کنترل و نظارت در ادبیات مدیریت وجود دارد. کنترل بعد از عمل، کنترل حین عمل (نظارت) و کنترل قبل از عمل که در این مرقومه، ساز و کار پیشگیری نامیده شده است. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، لازم است ترتیبات نهادی و سازمانی تعریف شده ای در همه ارکان و بخشهای کشور داشته باشیم تا در نظام کشورداری، مساله پیشگیری مشکلات و معضلات، بطور نظام مند تدبیر شود. جا دارد یکبار جمیع سازوکارهای حکومتی کشور نسبت به مقوله فساد، آمایش و راست آزمایی شوند.
  3. برای پیشگیری از فساد در نظام کلان حکومتداری برخی زیر ساختهای فکری و معرفتی لازم است که برخی از آنها عبارتست از : مستندسازی مداوم و جامع جمیع اقدامات و برنامه ها، و حتی افراد تاثیرگذار و مهم در کشور، دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات، هم به جهت بازیابی اطلاعات، و هم به جهت تمییز بین موضوعات و گونه های مختلف از مسائل، تربیت نیروی انسانی مجهز به روشها و مدلهای "تبعات سنجی" ، "پیش بینی"، "تحلیل اثرات"، در دانشگاه ها و جریان آموزش ضمن خدمت سازمانها، نهادینه کردن و ترویج فرهنگ نتیجه گرایی در همه ارکان قوای سه گانه به صورتیکه به یک اقدام متداول و جاری در فرهنگ سازمانی در همه سطوح خرد و کلان تبدیل شود. دانش بنیان کردن سازمان ها و نهادها که نیازمند حافظه های فردی، جمعی، سازمانی و ملی بسیار فعال و زنده است تا یادگیرنده باشد و خطاهای سابق را تکرار نکند. عبرت گیر و درس آموز باشد و به درجه ای از ایمان برسد که از یک سوراخ دوبار گزیده نشود. تعیین و طراحی چنین سازوکارها و فرایندهایی نیاز به داشبورد سنجش و رصد عوامل کلیدی و حیاتی در حوزه های مختلف حکمرانی است.
  4. در آخر نیاز است که نهادهای امنیتی و انتظامی، سازمان های نظارتی و تقنینی، مراکز آموزشی و رسانه ای، نهادهای سیاستگذار و سیاست ساز در جمهوری اسلامی در مقوله فساد نسبت به فرمان هست ماده ای رهبری انقلاب اسلامی در سال 1380 بازمهندسی نهادی شوند.
  • باران اندیشه ها

نظرات  (۴)

  • سعید مسعودی پور
  • سلام
    ممنون. نکات آموزنده ای برایم داشت.
  • محمد صادق تراب زاده جهرمی
  • سلام علیکم
    خط اول: جمله اول
    آیا واقعا فساد ناشی از نبود سیستم های کنترلی و نظارتی است یا اینکه فساد از جایی دیگر بر می خیزد و سیستم های کنترلی و نظارتی صرفا جنبه اصلاحی دارند. البته اصلاحی منظورم پسینی نیست.
    این نگاه یعنی اگر سیستم کنترلی و نظارتی خوبی داشته باشیم، فساد نخواهیم داشت. گویا فراموش کرده ایم تا نفس و شیطان هستند، فساد هم هست. علت را با عوامل زمینه ساز خلط کرده ایم.
    نمی خواهیم بگویم که باید صرفا کلاس اخلاق داشت. منظورم اصلا چنین نبود. بلکه می خواهم بگویم، فساد از احساس فقر وجودی می آید که خود را در فقر مالی، شخصیتی و .... ظاهر می کند و اینها علل فساد هستند. سیستم های کنترلی و نظارتی هر چه که باشد، باز توسط انسان دور خواهد خورد. پس نگاه درستی به فساد داشته باشیم.
  • سعید مسعودی پور
  • آقا صادق با نگاهتون کمی مخالفم. سیستم های کنترلی اگر شدید و دقیق باشند، نقش باز دارنده هم دارند. منصب های دولتی و حکومتی باید آن قدر کنترل و شدت حسابرسی داشته باشند که فرد توهم و تصور خطا هم نکند. البته جذابیت پست های دولتی (همان طور که عرض کردم) باید کم باشد. یعنی تا جایی که می شود باید demarketing کرد تا فقط کسی که احساس تکلیف و وظیفه کرد قبول مسئولیت کند.
    متاسفانه منصب های دولتی در مملکت ما محلی شده برای امتحان الهی!!! این به نظر بنده غلط است. نباید جوری نظام سازی کنیم که فرد در قبول بین نفع ملی و نفع شخصی، چیزی جز وجدان درونی اش اثر گذار نباشد. یعنی فرد تنها بر اساس وجدانیات و درونیاتش تصمیم بگیرد که فساد کند یا نه.
    البته این نظر بنده هست.
  • سمانه السادات صفویه
  • با سلام شاید بتوان گفت یکی از دلایل فساد   در دستگاه ها و ادارات نبود برنامه و تدوین قانون صحیح مبتنی بر آیات و روایات باشد .نبود سازوکارهای نظارتی جزو مراحل میانی راه است و بهتر است به اصل و ریشه آن توجه کرد یعنی  تدوین برنامه هایی برای ادارات که با کرامت انسانی سازگار باشد و عدالت محوری در آن اساس باشد
    یکی از مشکلات نظام اداری  ما الهام بخشی از قوانین غرب  و دستورات غربی است به همین دلیل است که ما هم به سرنوشت آنها دچار شدیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی