باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

باران اندیشه ها

چترها را ببندیم اینجا همه لذت اش در خیس شدن خلاصه شده است

منبرهایی که زمینه ساز سکولاریزم در جامعه هستند

باران اندیشه ها | چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۴۴ ب.ظ | ۲ نظر

سعید مسعودی پور

باسمه تعالی

 (چگونه تبلیغات دینی می تواند منجر به ناکارآمدی دین و نظامات اجتماعی در اداره امور جامعه شود؟)

برقراری و پایداری نظامات اجتماعی در هر جامعه ای، وابسته به حمایت نظام ارزشی و هنجاری آن جامعه است. این که نظام سرمایه داری توانست متولد شود، رشد کند و به بلوغ برسد مدیون حمایت دینی مسیحیت پروتستانیسم بود. آن طور که وبر در اثر ارزشمند خود (اخلاق پروتستانیسم و روح سرمایه داری) در تحلیل جامعه شناختی سرمایه داری به این نکته مهم اشاره می کند که منشا توسعه تاریخی و جریانات عمده اجتماعی را نباید تنها منفعت طلبی و مال دوستی و ثروت اندوزی اقتصادی دانست، بلکه باید با صبغه روانی و دینی به تحلیل آنها پرداخت. از این جهت رشد سرمایه داری وامدار تفکر مذهبی و دینی است که کار را عبادت و اطاعت از فرمان الهی می داند. البته ناکارآمدی مفاهیم کلیسا باعث شد که با شکل گیری رنسانس، این گزاره های دینی به حاشیه رانده شود، اما اصل هنجاری و ارزشی بدون پشتیبانی تفکر دینی باقی بماند. اما هدف از طرح این موضوع رسیدن و تبیین یک گزاره است: موفقیت نظامات اجتماعی در گرو حمایت نظام ارزشی، هنجاری و دینی جامعه است. اگر فرضاً نظام تبلیغات تجاری به گونه ای طراحی و اجرا شود که مروج فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی نباشد، اما اگر نظام هنجاری و ارزشی و دینی (تبلیغ شده) جامعه را به سمت مصرف گرایی سوق دهد، بدون شک اهداف مطلوب محقق نخواهد شد.

مبارزه با ربا، غش، دزدی، رانت و رشوه در جامعه اسلامی از یک سو باید در نظامات اجتماعی دنبال شود و از سوی دیگر نظام تربیتی و تبلیغ دینی باید با ارائه الگوی رفتاری صحیح، پشتیبانی لازم را از نظامات اجتماعی به عمل آورد. آنچه که نظام تعلیم و تربیت دینی (به ویژه منبرها) بر آن تاکید دارند، به نظر می رسد با آنچه که باید قوام بخش و اصلاح کننده حوزه رفتاری جامعه باشد، متفاوت است. این خطر و هشدار از این جهت جدی است که انحراف در نظام تبلیغات دینی نه تنها بسترساز کارآمدی دین نخواهد بود، بلکه این ظرفیت وجود دارد که منجر به آسیب ها و چالش های جدی در عرصه اجتماعی شود.

فاصله گرفتن از دینی که تکلیف و عمل را از پیروانش می خواهد و رفتن به سمت دینی که جزء عبادت فردی، برخی مناسک عبادی مانند زیارت و توسل و عزاداری چیز دیگری را مورد تاکید قرار نمی دهد، کم کم قسمت عمده ای از دستورات دینی را به حاشیه رانده و نقش ضعیف شده آن همانند کلیسای امروز خواهد بود که مثلا افراد متدین یک روز تعطیلی را دور هم جمع شوند و دعایی بخوانند! این روایاتی که می فرماید وقت خود را چند قسمت کنید: قسمتی برای عبادت، قسمتی برای کار، قسمتی برای رسیدگی به امور خانواده و فردی، به روشنی به این معنی نیست که تنها در قسم اول است که دین حضور دارد و در اوقات دیگر هر آن طور که خواستید عمل کنید؛ آن طور که نظام های سکولار عمل می کنند. خطر جدی تر این منبرها زمانی است که کل تکلیف و مسئولیت یک دیندار را در حب و بغض معرفی می کند و توجهی ندارند که چنین گرایشی اگر منجر به عمل نشود، باید در اصل گرایش شک کرد.

متاسفانه در غالب منبرهای حاضر، تنها و تنها اشک و گریه عامل نجات است، نه عمل صالح و ایمان. یعنی نه وجود عمل صالح ملاک سعادت است و نه بازداشتن زبان و چشم و گوش و جوارح از حرام الهی. نه عدم تعرض به حقوق دیگران چندان اهمیت دارد و نه دقت بر عدم حرام خوری و رباخواری و دزدی. نه تحریض بر اطعام یتیم و انفاق به مسکین در کانون توجه و توصیه به مخاطب قرار می گیرد و نه جلوگیری از اسراف و تبذیر. آنچه که ملاک سعادت ابدی است، اشک است و گریه. این افراد  با تمسک به آیات و روایاتی نظیر قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ (شوری 23) و «هَلِ‏ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُب»‏(الکافی ، ج‏8 ، ص 79) به صورت تنها، در عمل یک مذهب قشریِ سطحیِ احساسی مبرا از تکلیف و عمل معرفی می کنند که حب نه شرط لازم، بلکه هم شرط لازم و هم شرط کافی برای سعادت است و جبران کننده بی عملی، بدعملی و انحرافات رفتاری و بی توجهی به اوامر الهی است. نکته دوم در انحرافات ایجاد شده به واسطه دستگاه تبلیغات دینی، به حاشیه راندن مسئولیت ها و تکالیف اجتماعی جامعه اسلامی است. آنچه که در حوزه رفتاری به شدت مورد دستگاه تبلیغ دینی قرار می گیرد، حوزه عبادات فردی و نسخه پیچی از انواع اذکار و نمازها و مناجات هاست، بدون آن که بر وظایف اجتماعی یک مسلمان تاکید کنند.

روشن و بدیهی است که گزاره های فوق به معنای بی اثر اعلام کردن آنها نیست؛ بلکه به این معناست که باید دین را حب و بغضی معرفی کرد به شر آن که به عمل و تکلیف اجتماعی منجر شود. آنچه که در قرآن کریم در کنار ایمان بلافاصله بر آن تاکید شده، از جنس عمل است و آن عمل صالح است. این عمل صالح از جنس رفتار و ناظر به تکالیف هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی و تعاملات انسانی است که به نظر می رسد اگر منبرها تاکید لازم روی آنها را نداشته باشند، زمینه ساز تقویت سکولاریزم در حوزه رفتاری مردم خواهند شد.

 

 

 

  • باران اندیشه ها

نظرات  (۲)

خوب بود
  • مرتضی جوانعلی آذر
  • سلام آقا سعید
    متاسفانه همین طوره که می فرمایید بسیاری از منبرهای ما اجتماعی نیستند
    یعنی اگه به مردم می گن نماز بخونید
    کمتر میگن که فقط نماز متقینه که قبول میشه (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ) و اگه متقی نباشی عمده فایده ی نمازت اینه که در بهترین حالت از آتش جهنم دورت کنه
    هر چند که به نظرم نسبت به گذشته وضع خیلی بهتره
    موفق و موید باشی عزیز


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی